TIPS TOT BETERE REVIEWS!

Mond-tot-mondreclame is niets nieuws. Mensen schreeuwen graag over wat ze leuk vinden en wat niet, en reviews en aanbevelingen zorgen al eeuwenlang voor nieuwe klanten. De afgelopen jaren hebben e-mailcampagnes, virtuele evenementen en sociale media de discussie online gevoerd, waardoor beoordelingen toegankelijker en belangrijker zijn dan ooit. Nu kunnen potentiële klanten met één druk op de knop duizenden meningen raadplegen. Aangezien mond-tot-mondreclame, zowel digitaal als face-to-face, een krachtig hulpmiddel blijft voor restaurants die hun bedrijf willen laten groeien, onderzoeken we vier belangrijke strategieën om positieve gesprekken over uw bedrijf te stimuleren.

PROMPT UW KLANTEN
De beste bron van mond-tot-mondreclame zijn de klanten in uw restaurant op dit moment. Operators moeten kansen zoeken om hen te betrekken, en het kan zo simpel zijn als een opmerking op het menu waarin ze worden gevraagd om een beoordeling achter te laten. Een van de beste tools die ik heb gezien, is het ontvangen van een e-mail na je bezoek met een duwtje in de rug om een beoordeling achter te laten, in twee klikken! Als je het heel simpel maakt, zullen mensen het waarschijnlijk ook doen. Een extra stimulans, zoals een gratis prijstrekking voor klanten die beoordelingen achterlaten, kan degenen die reageren belonen. Speciale evenementen, gelegenheden en outreach-activiteiten kunnen de extra stimulans zijn voor klanten om met elkaar in contact te komen.  Zaken als een opendeurdag of samenwerken met andere organisaties werkt altijd heel prettig. Het kan interesse wekken omdat het ongewoon is of investeer wat tijd en werk met sociale welzijnsactiviteiten. Zolang wat je ook doet authentiek is, kan het positieve ruis veroorzaken.

BELONING LOYALITEIT
Loyale klanten die keer op keer terugkomen, schreeuwen vaker over hun favoriete restaurant, zowel online als persoonlijk. De ouderwetse klantenkaart is een beproefde manier om klanten terug te laten komen naar een restaurant. “Wie houdt er niet van om beloond te worden? Met name voor cafés of fast-casual kan een beloningssysteem ervoor zorgen dat klanten blijven terugkomen. Het is een heel eenvoudig mechanisme dat kan worden gedaan op een app of gewoon met een kaart en een stempel. Met name voor onafhankelijke en lokale restaurants kan loyaliteit voortkomen uit het bevorderen van een gemeenschapsgevoel. Lokale concepten worden gedreven door stamgasten. Daarvoor gaat het meer om emoties, dus het is belangrijk om fysieke interactie tussen mensen te hebben.

VERTEL JE VERHAAL
Mond-tot-mondreclame gaat over het laten zien van wat een restaurant uniek maakt, en sociale media bieden een ideaal platform voor visuele verhalen. “Mensen kunnen de emoties van hun concepten beter overbrengen door middel van visuals. Probeer de sfeer van de plek te vangen: de gezelligheid, de beleving, de passie,….Laat je klanten je passie beleven! En als het op sociale media aankomt, hoeft het niet bij foto’s te blijven: het delen van video’s is een geweldige manier om een verhaal te laten zingen.” aldus Tom Nys van CamTV. Je zou je geschiedenis en erfgoed kunnen onderstrepen. Je kunt pronken met zowel de mensen als het eten dat je serveert of het nu de chef-kok is of de hoofdkelner of de eigenaar.

TRAININGSBALANS
Zoals met alles, is het essentieel om een balans te vinden als het erom gaat klanten op de hoogte te houden. Door uzelf voorop te stellen, is de kans groter dat klanten uw operatie bespreken en ermee omgaan, maar te veel informatie en u loopt het risico hen te overweldigen. Je kunt een goede balans vinden tussen dagelijkse posts op sociale media, misschien een wekelijkse nieuwsbrief en af en toe een e-shot om een speciale gebeurtenis of promotie te communiceren. Menuwisselingen, speciale gelegenheden en conceptupdates zijn ideale momenten om te communiceren.

X